Find julesalmen blandt de danske sangskatte

Til jul er der intet, som kan skabe stemning, som salmer. Salmer er nemlig en ting, som rigtig mange danskere forbinder med juletiden. Det skyldes især, at de her bliver frigjort fra det direkte kirkelige, og i stedet bliver forbundet med alle de traditioner, som julen er en paraply over. For selvom julen egentlig er en kristen højtid, så betyder den for rigtig mange mennesker en masse ting udover bare de kristne traditioner og værdier – for eksempel hygge, god mad og samvær med familien. Og til denne helt særlige stemning, som følger med julen, hører salmerne sig nu engang til.

Salmer er egentlig noget, som er opstået ud af kirken. Det er typisk musikere som har skrevet musik og tekst med henblik på lovsang og bøn til Gud. Og i alle årets andre elleve måneder, er det da også normalt sådan, at salmerne bliver brugt. Her synger man dem til gudstjenester, begravelser, konfirmation, barnedåb og bryllupper. Altid med kristendommen og det guddommelige for øje, og det afspejler sig da også i teksterne, som næsten altid er tydeligt religiøst ladede. Derfor kredser temaerne sig også for det meste om Gud, Jesus, Helligånden og bibelske historier og scenarier.

En julesalme kombinerer religion og julens traditioner

Når salmerne bruges ved juletiden er det altså en todelt oplevelse. For det første hylder man nemlig den kristne baggrund, som julen er opstået ud af. Dette kan man fint gøre, både hvis man er meget troende og hvis man stort set ikke er religiøs. For lige meget hvad, så anerkender og hylder man på denne måde også de traditioner, som vi holder i hæv i december måned og på juleaften. Der er noget smukt, sødmefyldt og velkendt over salmerne, som skaber en andægtig og kærlig stemning – hvad end de bliver sunget af menigheden i kirken eller af familien rundt om juletræet.

Når man skal vælge de sange, som skal synges juleaften, så er det altså oplagt at inkludere en eller flere salmer i denne pulje. Det ideelle er faktisk en blanding af de mere andægtige og langsomme salmer og de lidt mere muntre og vilde traditionelle viser. Selvfølgelig er sangvalget også meget afhængigt af de traditioner, man har internt som familie – men en klassisk og velkendt salme går man som sagt aldrig helt galt i byen med. Det gode ved en af de gamle salmer er også, at langt de fleste deltagende ved juleselskabet vil kende den og kunne teksten.

Disse salmer bør du vælge

Når man skal vælge salmer fra den danske salmebog, så er der nogle, som er oplagte. Og den ukronede dronning blandt salmerne er helt sikkert Dejlig er Jorden. Dette er en salme, som alle kender og som alle elsker. Derfor er den perfekt til jul, når familiemedlemmer af alle aldre skal kunne enes om, hvad man skal synge, inden gaverne skal åbnes. Dejlig er Jorden rummer nemlig netop den ideelle kombination af tro og tradition, som er selve julens sjæl.