Ved du hvad du skal bruge en tachograf til?

Hvis du fører store køretøjer – som kan defineres som store varevogne, busser eller tunge lastbiler – så skal der være installeret en fartskriver, der også er et anden navn for en takograf, der bruges til at registrere og måle køretøjets hastighed og om føreren overholder køre- og hviletidsreglerne.

Den kan være både digital og analog, dog er det sådan at hvis køretøjet er indregistreret efter 1/5 – 2006, så skal den være digital.

Den analoge version af tachografen foretager registreringen på et diagram af papir eller pap, som så kan aflæses. Denne version er dog ved at forsvinde, i og med at vognparken gradvist skiftes ud med nyere vogne.

Den digitale udgave registrerer og gemmer det hele per automatik, hvor chaufføren blot skal sætte et kort ind i aggregatet, hvorefter alt bliver registreret.

Med en digital tachograf kan du slippe for meget arbejde, og slippe for at huske på at medbringe ret meget dokumentation, som du skal med den analoge version, og ve den der glemmer noget hvis du bliver stoppet og skal have gennemgået papirerne.

Læs mere her. Der er utrolig mange regler og lovgivning omkring vognmænd og deres foretagende. Derfor kan det være en god idé virkelig at gå i dybden med emnet og være sikker på, at du er helt sikker på, du har styr på takograf.

Få orden i sagerne med den digitale tachograf

Chaufføren skal medbringe data eller ark for de sidste 15 dages kørsel, hvilket er blevet en del nemmere med den digitale skriver, i og med at alle de data du skal medbringe allerede ligger på det kort chaufføren skal medbringe, hvilket er en stor hjælp hvis en oversigt over kørslen skal udskrives.

Kortet indeholder en del forskellige data der er specifikke for den pågældende chauffør, hvilket kan være navnet, nationalitet og kørekortnummer, så der er sikkerhed for at kørslen registreres rigtigt på den korrekte chauffør.

Selve registreringen er også blevet nemmere, det kræver blot at skriveren indstilles efter opgave, som kan dække over sådan noget som køretid, rådighedstid, andet arbejde eller hviletid.

Ud over nemheden i brug, så har den digitale udgave gjort at det er noget sværere at manipulere med sin køre- og hviletid, fordi skriveren registrerer alt hvad der bliver lavet undervejs, og det har med al sandsynlighed gjort det sikrere at være chauffør og trafiksikkerheden generelt.

De grundlæggende regler siger at du som chauffør ikke må køre længere end 4,5 time uafbrudt, og hvis du kører 4,5 time uafbrudt, så skal du holde mindst 45 minutters hvil. Den daglige køretid må ikke være mere end 9 timer samlet, dog kan køretiden to gange om ugen sættes op til 10 timer dagligt.